پیام فارس

آخرين مطالب

واریز معوقات همسان‌ سازی حقوق مهر 1403 | اعمال 40 درصد متناسب‌ سازی مستمری برخی از بازنشستگان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ، واریز معوقات همسان‌ سازی حقوق مهر 1403 و اعمال 40 درصد متناسب‌ سازی مستمری برخی از بازنشستگان ؛ عنوان مطالبی است که در اندیشه معاصر به آن می پردازیم و اشاره خواهیم کرد که قانونگذاران در ماده 28 قانون برنامه هفتم توسعه به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی پرداخته‌اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
طبق جزء یک این ماده، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری باید با 90 درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان هم‌طراز انجام شود. به منظور ایجاد عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام‌های لازم را انجام دهد. بر اساس جزئیات این ماده، افزایش حقوق از سال 1403 در سال اول معادل 40 درصد و در سال‌های دوم و سوم هر یک 30 درصد خواهد بود، و ما به التفاوت تا 90 درصد نیز محاسبه خواهد شد.

پیام فارس

به عبارتی میزان 90 درصد حقوق شاغل همتراز به گونه‌ای است که در سال اول 40 درصد، در سال دوم 70 درصد و در سال سوم برنامه 100 درصد این 90 درصد پرداخت می‌شود که برای اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و اعمال 40 درصد شاغل همتراز در حقوق بازنشستگان طی سال اول یعنی در سال 1403، به 48 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
در همین راستا، برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در مردادماه آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ و براساس ماده 4 آن، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا ظرف دو ماه و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و صندوق بازنشستگی ذی‌ربط، در رابطه با مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، قانون استخدام کشوری و سایر دستگاه‌های دارای قوانین و مقررات خاص استخدامی که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنان مشمول دریافت مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی است، جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه و با ملاک 30 سال سابقه بیمه‌پردازی تهیه کرده و به صندوق بازنشستگی ذی‌ربط ابلاغ کنند، به نحوی‌که با توجه به تنوع گروه‌های شاغلین و بازنشستگان نظیر فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی، اعضای هیئت علمی و قضات، جداول به طور جدگانه تنظیم و ابلاغ شود.
از آنجایی هم که اطلاعات شاغلان همتراز بازنشستگان در اختیار سازمان اداری و استخدامی و دستگاه‌های اجرایی بوده، قرار شد برای این اقدام دو سازمان، اطلاعات شاغلان را از دستگاه‌های متبوع هر بازنشسته دریافت کرده و صندوق بازنشستگی کشوری نیز اطلاعات بازنشستگان متناظر همان دستگاه را برای تهیه جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان در اختیار این دو سازمان قرار دهد.
در نهایت روز گذشته معاون فنی و بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که پس از دریافت جداول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق از سوی سازمان اداری و استخدامی و تامین منابع لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، این صندوق وارد مرحله محاسبه و صدور احکام اصلاحی ناشی از اعمال متناسب‌سازی شده است.
فیضی نژاد در خصوص پرداخت حقوق مهرماه بازنشستگان این صندوق و مابه‌التفاوت ناشی از اعمال متناسب‌سازی، اظهار کرد: با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، منابع لازم تامین و حقوق افراد بازنشسته تا پایان روز گذشته در دو مرحله شامل حقوق و مبلغ ناشی از اجرای متناسب سازی مهرماه واریز می‌شود. با صدور احکام اصلاحی متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری، مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از اجرای قانون مذکور در شش ماه گذشته نیز محاسبه و پرداخت خواهد شد.
اما درخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی که به موجب جزء 2 بند “ر” ماده 28 قانون برنامه هفتم توسعه درخصوص اجرای متناسب‌سازی، صراحتا در راستای اجرای ماده 96 قانون تأمین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده تا در طول سه‌ سال اول برنامه نسبت به متناسب­‌سازی مستمری بازنشستگان «غیرحداقل بگیر» اقدام کند، به‌نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با 90 درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود، باید گفت که هنوز منابعی برای اجرای این موضوع تامین نشده است.
البته از آنجایی که در قانون فقط غیرحداقلی‌بگیران مورد هدف قرار گرفته‌اند و باتوجه به اینکه حداقلی‌بگیران سازمان تامین اجتماعی حدود 70 تا 75 درصد بازنشستگان این سازمان را تشکیل می‌دهند، به جهت جلوگیری از اعتراض بازنشستگان مورد نظر، لایحه اصلاح متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مردادماه سال 1403 به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
البته در تیرماه امسال سازمان تامین اجتماعی، 12 هزار و 600 میلیارد تومان به صورت علی‌الحسابِ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کمک معیشت‌شان را طی یک مرحله واریز کرد، اما منابع لازم برای اجرای این متناسب‌سازی حدود 40 هزار میلیارد تومان است که دولت براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، باید محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی و تامین کند.
این درحالیست که روز گذشته نیز، مصطفی سالاری، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت که «برای متناسب‌سازی به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم. به جد به دنبال این هستیم تا هم منابعی برای پرداخت‌های متناسب‌سازی تأمین کنیم و هم مصوبات لازم و مجوز قانونی این پرداخت‌ها را هم بگیریم.»
اختلال در سایت صندوق بازنشستگی کشوری
صندوق بازنشستگی کشوری در اطلاعیه‌ای از کاهش سرعت سایت صندوق بازنشستگی کشوری به‌دلیل افزایش مراجعه بازنشستگان به سایت خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است:
به اطلاع بازنشستگان عزیز می‌رساند به دلیل افزایش چشمگیر مراجعه به سایت
صندوق بازنشستگی کشوری و بالا رفتن ترافیک سایت، متأسفانه خدمت رسانی به بازنشستگان و سایر ذی نفعان صندوق دچار اختلال شده است.از بازنشستگان درخواست می‌شود برای سهولت مشاهده و دریافت احکام و فیش حقوق خود طی روزهای آتی به سایت مراجعه کنند.
اعمال 40 درصد متناسب‌ سازی مستمری برخی از بازنشستگان به گزارش اندیشته معاصـر، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری ، اعلام کرد که حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی پرداخت شده و از این پس نیز حقوق بازنشستگان تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از 40 درصد اجرای متناسب‌سازی در سال 1403 واریز خواهد شد این در حالیست که کمترین میزان افزایش مستمری هر بازنشسته کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود.
رضا فیضی‌نژاد در این باره اظهار کرد: در راستای اجرای ماده 4 آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه از مردادماه مکلف شدند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، جداول متناسب‌سازی را تهیه و امتیازات آن را نهایی کرده و با اعمال ضریبِ سالِ بازنشستگی جداول را به صندوق‌های بازنشستگی منتقل کنند. پس از ارائه این جداول به صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌ها باید اقدام به صدور احکام متناسب‌سازی می‌کردند.
معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در همین راستا، سازمان امور اداری و استخدامی طی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات مربوط به سامانه سینا، فایل اطلاعات شاغلان را دریافت کرده و آنها را در گروهای 20گانه قرار داد و میانگین هر گروه را با اعمال ضریب حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، ایثارگری، سختی کار و… گرفت و به امتیازی برای میانگین یک گروه رسید. پس از آن، 90 درصد حقوق متناظرِ بازنشسته گروه همان دستگاه در نظر گرفته شد تا مطابق آن، در سال 1403، بر اساس حقوق شاغل همطراز، 40 درصد از آن برای بازنشسته اعمال شود.
بنابر اظهارات فیضی‌نژاد در نهایت عصر روز 30 مهرماه، جداول متناسب‌سازی توسط سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به صندوق بازنشستگی ارائه شد.
تا پایان امسال حقوق بازنشستگان کشوری با اعمال اجرای 40 درصد متناسب‌سازی، به حساب بازنشستگان واریز می‌شود
وی ادامه داد: براین اساس، صندوق بازنشستگی با استفاده از ظرفیت کارشناسان معاونت فنی، احکام اصلاحی بازنشستگان را در کمتر از 12 ساعت صادر کرد و به طور همزمان نیز حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی پرداخت شد. به عبارتی از این پس، حقوق بازنشستگان کشوری تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از 40 درصد اجرای متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.
میانگین 2 میلیون تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود
کمترین میزان افزایش حقوق، یک میلیون تومان است
اما از آنجایی که رقم ناشی از اعمال 40 درصد متناسب‌سازی مستمری برای برخی از بازنشستگان به کمتر از یک میلیون تومان رسیده است، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری توضیح داد که باتوجه به اینکه صندوق بازنشستگی در تصویب‌نامه مکلف شده تا مبلغ ناشی از متناسب‌سازی را عینا به صورت جداگانه در احکام اصلاحی درج کند، از همین رو این مبلغ واقعی ناشی از اعمال متناسب‌سازی در حکم آنها قید شود و مابه‌التفاوت آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش منعکس و پرداخت می‌شود، از همین رو، برای آن دسته از افرادی که رقم ناشی از اعمال متناسب‌سازی آنها به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد، تا پایان سال یک میلیون تومان به صورت مستمر برای آنها به عنوان حداقل مبلغ ناشی از اعمال متناسب‌سازی براساس تصویب‌نامه هیات دولت، پرداخت خواهد شد.
وی تاکید کرد: به طور مثال ممکن است برای یک بازنشسته رقم ناشی از اعمال 40 درصد متناسب‌سازی براساس گروه و شرایط شاغل همطراز او، به کمتر از یک میلیون تومان برسد، عین مبلغ استحقاقی متناسب‌سازی در حکم اصلاحی بازنشستگی او اعمال شده و مابقی آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش او اعمال می‌شود.
معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر احکام اصلاحی برای یک میلیون و 632 هزار بازنشسته کشوری صادر شده است، گفت: البته سازمان امور اداری و استخدامی هنوز جداول تعدادی از دستگاه‌ها مانند شرکت مخابرات، هیات علمی و دانشگاه‌ها را که دارای جداول خاصی هستند و مجموع بازنشستگان در این دستگاه‌ها به کمتر از 70 هزار نفر می‌رسد را تهیه و به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه نکرده است؛ به محض ارائه این جداول، برای این تعداد نیز احکام اصلاحی ناشی از متناسب‌سازی صادر خواهد شد.
فیضی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با اعمال 40 درصد ناشی از متناسب‌سازی به طور میانگین چقدر به حقوق بازنشستگان کشوری افزوده خواهد شد؟ بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که به طور میانگین 2 میلیون تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شده باشد.
پرداخت مابه‌التفاوتهای افزایش حقوق‌های نیمه نخست سال، تا پایان آبان‌ معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سوال که مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از اجرای قانون مذکور طی 6 ماه گذشته چه زمانی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود؟ نیز گفت: باتوجه به اینکه تاکنون برای 6 ماه ابتدایی سال 1403، به صورت علی‌الحساب 6 میلیون تومان به حساب هر بازنشسته پرداخت شده است، مابه‌التفاوت این مبلغ براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه تا پایان آبان‌ماه پرداخت خواهد شد./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/869714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله هشمهری/ ارز بریکس؛ فرصتی برای کاهش سلطه دلار

سرمقاله جمهوری اسلامی/ این تضاد منافع را درهم بریزید

سرمقاله ابتکار/ اعتراض! باتجویز صاحبان رانت!

معنای تشدید حملات موشکی گروه‌های عراقی علیه اسرائیل

سرمقاله رسالت/ بازی در سیاست!

سرمقاله شهروند/ در رهبری مقاومت احساس خلأ وجود ندارد

سرمقاله هم میهن/ کشور اقلیت

خوردن غذاهای فست فودی، برق سلول‌ها را ضعیف می‌کند

هشدار سازمان غذا و دارو درباره خطر «بوتولیسم» در کنسروهای خانگی

الزام پزشکان به ارائه برچسب اصالت ژل‌های زیبایی به بیماران

یکی از عوامل ایجاد دیابت افزایش سن و چاقی است

همبرگرهای آلوده «مک دونالد»؛ شمار مبتلایان به باکتری خطرناک E.coli افزایش یافت

فقط دو نوع غذای اصلی سرطان‌زا وجود دارد که باید از آن پرهیز کرد

بهترین و اولین درمان بعد از علائم کمر درد چیست

عوارض نشستن و و ایستادن طولانی برای دیسک کمر

چند درصد افراد داری دیسک کمر به عمل نیاز دارند ؟

عامل اصلی گران شدن ارز در روزهای اخیر از زبان وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد

افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو امروز به اتمام می‌رسد

29 همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شد

بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی در کمیسیون تلفیق بودجه 1404

صعود 24 هزار واحدی شاخص بورس

تکذیب ادعای پیمانکار فرودگاه امام؛ ازسرگیری پرواز خارجی امشب

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور

برداشت و واریز وجوه در صرافی‌های ایرانی به حالت عادی خود بازگشت!

رئیس بنیاد ملی گندم کاران: دیگر نیازی به واردات گندم نداریم

​​​​​​​اتصال 7 روستای فارس به شبکه ملی اطلاعات

ترور امام جمعه کازرون ؛ امنیت مسئولان هم به خطر افتاد؟

شهید حجت‌الاسلام صباحی سال‌ها در سنگر تبلیغ معارف دینی مجاهدت کرد

رفع مشکل کم‌آبی شهرک‌های صنعتی شیراز

امام‌ جمعه شیراز درگذشت امام جمعه کازرون را تسلیت گفت

جزئیات جدید از ترور امام جمعه کازرون

واریز معوقات همسان‌ سازی حقوق مهر 1403 | اعمال 40 درصد متناسب‌ سازی مستمری برخی از بازنشستگان

حجت الاسلام صباحی که بود و چرا ترور شد؟

ترور امام جمعه کازرون ؛ چه کسی پشت این ماجراست؟

تولید 600 تن‌ عسل در فراشبند

مربی تیم ملی کاراته بانوان ناشنوا:‌پاداش ورزشکاران ناشنوا با المپیک و پارالمپیک یکسان شود

​​​​​​​اتصال 7 روستای فارس به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار 22 میلیارد تومان ​​​​​​​​​

امام جمعه کازرون به شهادت رسید ؛ عزاداری در کازرون

گزارش مرکز آمار از میزان تورم مهر

محاسبه پرداخت عوارض آزادراه شیراز _ اصفهان برحسب میزان مسافت طی شده

فیلم های پخش شده در فضای مجازی آبرو دختر 14 ساله را برد

شهادت سردار سیدجواد در پی حمله دیشب اسرائیل! + عکس | گاف بزرگ رسانه های عبری

کشت شغلم در خور و بیابانک

فروش برگ‌ ریزان بهمن موتور از 5 آبان 1403 / عرضه مرحله‌ای فیدلیتی و دیگنیتی

برداشت 346 تن میوه به در بیضا

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی شهادت امام جمعه کازرون

فرمانده مرزبانی: شناور حامل 483 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در آبهای هرمزگان توقیف شد

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت‌ در میقات الرضا(ع)

عمامه گذاری طلاب توسط امام جمعه شهید کازرون + فیلم

پیام مدیر حوزه علمیه فارس در پی شهادت امام جمعه کازرون